Jak wyłączyć reklamy w internecie (Firefox i Opera)

I had a dream… widziałem świat bez krzykliwych, irytujących reklam, w którym użytkownicy bez względu na kolor skóry lub wyznanie wspólnie korzystają z internetu ku swojemu dobru i rozwojowi.

blokowanie reklam internetowychWiem, że na szkoleniach mówi się, że reklama to forma komunikacji i że jest elementem normalnego rynku. Nie zmienia to faktu, że na ogół reklama, szczególnie w postaci krzykliwych obrazków, animacji i wyskakujących okienek mnie irytuje i nie chcę jej oglądać. Na szczęście w przeglądarkach internetowych możemy sobie reklamy wyłączyć.

Blokowanie reklam w Firefox

W dominującym na rynku Firefox wyłączanie reklam jest dość skuteczne ze względu na dodatek Adblock plus https://addons.mozilla.org/pl/firefox/addon/1865/.

Przede wszystkim trzeba zainstalować tę wtyczkę. Jeżeli wszedłeś (weszłaś) na tę stronę przeglądarką Firefox, to wystarczy kliknąć przycisk „zainstaluj” oraz wyrazić stosowne zgody. Po zrestartowaniu przeglądarki trzeba będzie przystąpić do krótkiego skonfigurowania wtyczki.

Na początek trzeba wybrać jedną z list filtrujących. Są to listy typowych i rozpoznanych miejsc skąd pochodzą reklamy, dzięki nim część reklam będzie blokowana automatycznie. Wybierz jedną z list (może być pierwsza).

Od tego momentu część reklam już nie będzie ci się wyświetlać, jednak najlepsze efekty uzyskasz blokując niektóre reklamy ręcznie – raz zablokujesz i zostanie to zapamiętane, więc warto.

Manualne blokowanie reklam

Może się tak zdarzyć, że Adblock plus nie wychwyci automatycznie reklamy. To nie szkodzi, bo manualne blokowanie reklam jest i łatwe i skuteczne.

Oglądając stronę, na której jest reklama musisz po prostu kliknąć prawym przyciskiem myszy na reklamie i z podręcznego menu wybrać opcję „Zablokuj obrazek”.

Zrobię to na przykładzie strony plusliga.pl. Po wejściu na tę stronę widzę po prawej stronie kilka banerków reklamowych.

Klikam PRAWYM klawiszem myszy na obszarze jednego z niechcianych banerków i w pojawiającym się menu podręcznym znajduję opcję „Zablokuj obrazek…”. Oczywiście klikam na niego myszką.

Pojawia się okienko:

Mogę wybrać co będzie blokowane. Jak widać obrazek, na którym kliknąłem to baner_plus_16_kart.jpg, ale nie trzeba być Sherlockiem, żeby się domyślić, że cały folder o nazwie „baners” zawiera reklamy, więc wybieram blokowanie całego folderu. Wybieram przycisk „Dodaj filtr”.

I tyle – jak wrócę na tę stronę, to już nie będę musiał oglądać bannerów reklamowych. Dokładniej rzecz biorąc, nie będę oglądał żadnych obrazków z folderu baners.

Wyłączanie reklam we Flashu

Może się tak zdarzyć, że reklama nie jest obrazkiem, tylko jest zrobiona we flashu. W takim przypadku po naciśnięciu prawego klawisza myszy nie pojawi nam się opcja „Zablokuj obrazek”.

Jednak po najechaniu na obszar reklamy pojawi się mała zakładka „Zablokuj”. Klikamy na niego i pojawi się podobne jak w przypadku obrazków okno do określenia jakie adresy mają być odfiltrowane.

Wyłączanie Adblock

Może się zdarzyć, że chcesz zobaczyć serwis w oryginalnej formie (z reklamami). W takim przypadku możesz po prostu wyłączyć na chwilę Adblocka.

W tym celu należy znaleźć ikonę Adblocka (czerwona z literkami ABP, najpewniej w prawym górnym rogu) i kliknąć na małej strzałce obok ikony, żeby rozwinąć menu tego dodatku.

W menu możesz odznaczyć opcję „Włącz Adblock Plus”, żeby w ogóle wyłączyć dodatek, lub wybrać opcję „Wyłącz blokowanie na xxxxx.pl” (w naszym przykładzie strona się nazywa plusliga.pl).

Teraz wystarczy tylko przeładować stronę (najprościej klawiszem F5).

Blokowanie reklam w Operze

W Operze blokowanie reklam jest w standardzie, bez instalowania dodatków. Wystarczy gdzieś na stronie kliknąć prawym klawiszem myszki i z menu podręcznego wybrać opcję „Zablokuj zawartość”.

Program rozjaśni zawartość strony internetowej pozostawiając normalnie wyświetlone elementy, które można zablokować. Kliknięcie na wybrany obszar spowoduje zablokowanie zawartości a w dodatkowym pasku pojawi się adres, który będzie zablokowany. Wystarczy tylko zaakceptować swój wybór.

Ponowne kliknięcie na zablokowany obszar powoduje odblokowanie.

Podsumowanie

Blokowanie reklam jest znakiem czasu i trendów Web 2.0 – to użytkownik decyduje co i jak ogląda w internecie, a nie twórcy stron internetowych.

Poniższe ilustracje pokazują ile powierzchni ekranu się zyskuje po zablokowaniu reklam na przykładzie Wirtualnej Polski (kliknij na obrazek, by zobaczyć w powiększeniu):

Wirtualna Polska z reklamami
VN:F [1.9.20_1166]
Oceń artykuł:
Rating: 7.0/10 (10 votes cast)
Jak wyłączyć reklamy w internecie (Firefox i Opera), 7.0 out of 10 based on 10 ratings

← Previous post

Next post →

9 Comments

  1. Powstaje pytanie – tylko czy aby na pewno to uczciwe – brać i korzystać z treści, którą ktoś oferuje na określonych zasadach: za oglądanie przy okazji reklam. Myślę, że nie można tu mówić i uzasadniać tego „trendem Web 2.0” – i że użytkownik sam wybiera co ogląda – bo w Web 2.0 chodzi o świadomie udzieloną możliwość wyboru (to możesz wyłączyć, to możesz subskrybować, to możesz edytować). Jak kupujesz gazetę, to możesz sobie wyrwać stronę z reklamą? – ale najpewniej stracisz jakąś część treści z drugiej strony.

    Ogólnie przez takie działania – redakcje sieciowe przechodzą na model płatności za treść, myślisz że to aby na pewno korzystniejsze?

    VA:F [1.9.20_1166]
    Rating: -3 (from 3 votes)
    • Sławomir Łais

      To ciekawe pytanie. Czy uczciwe jest unikanie reklam?
      Czy uczciwe jest przełączanie telewizora na inny kanał podczas reklam?
      A co jeśli każda złotówka z proszku jakiegośtam idzie na centrum onkologii dziecięcej – można nie kupować?
      Myślę, że w tematach etycznych trudno osądzić jednoznacznie – ja przełączam kanał telewizyjny jak są reklamy.
      A propos Web 2.0, to też myślę, że pojawiło się szereg wyzwań etycznych.
      Czy opinie, które czytamy na forach są pisane obiektywnie, czy przez pracowników firmy?
      Czy pracownicy firmy wypowiadając się o jej produktach powinni zaznaczać, że pracują dla firmy? A konkurenci?
      Czy pracownicy agencji reklamowych, którzy ten sam tekst przerabiają na kilkadziesiąt wersji, żeby go wielokrotnie umieścić w farmach linków to korzystne działanie czy nie?
      Czy techniki, które sztucznie zwiększają pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach (a właściwie w Google) to etyczne czy nie?
      Czy umieszczanie na czyichś blogach komentarzy po to, by zwiększyć pozycjonowanie swojej strony jest OK, czy nie?
      Czy umieszczanie w korespondencji prywatnej (na przykład ze szkołą dzieci) podpisu z nazwą firmy jest OK? A ze sloganem reklamowym?
      Czy sprytne umieszczanie opcji instalacyjnych w programach freeware tak, by użytkownik zainstalował jakiś tam toolbar jest OK?

      Myślę, że to generalnie ciekawy temat. Nie znam się zbyt dobrze na technikach reklamowych, ale siłą rzeczy, jako bloger jestem świadom istnienia wielu z nich. Na przykład widząc komentarz do polskiego bloga wysłany przez andrew434332@gmail.com z tekstem „Great post. I like it.” po prostu go kasuję. Być może wyrządzam krzywdę jakiemuś andrew, który przeczytał post po polsku a odpowiedział po angielsku…
      Zachęcam do dyskusji.

      VN:F [1.9.20_1166]
      Rating: +3 (from 7 votes)
  2. na polsce wirtualnej nie mogę oglądać obrazów video podaje że reklamy są zablokowane nie wiem jak to zrobić proszę o pomoc

    VA:F [1.9.20_1166]
    Rating: -1 (from 1 vote)
  3. Moralność przy reklamie jak dla mnie to żarty.

    Może jakaś cześć kwoty idzie na szczytny cel, a co wytwórca tego produktu dodatkowo nazbiera na takiej akcji to do jego kieszeni.

    Tak, więc po co mam dać zarabiać pośrednikom, jak mogę np. sama wpłacić pieniądze na konto organizacji, a proszek kupić jaki mi pasuje, na którego wybór sama się zdecydowałam, a nie na którego wybór naciągnęła mnie jakaś reklama.

    Moim zdaniem nie należy sugerować się reklamami tylko samemu testować i wybrać swoje produkty. No, a w przeglądarce najlepiej reklamy blokować. Tak czy siak jak np na pewnym serwisie coś oglądamy to potem na wielu innych stronach widać artykuły z tymi produktami, czy to nie jest nachalne. No i te przesuwające się okienka, na laptopie czasem mogą doprowadzić do obłędu.

    A w telewizji, reklamy są za długie, raz oglądałam film na jednym kanale, gdy zaczynała się reklama to przełączałam na inny kanał, gdzie leciał inny film i w sumie, obejrzałam 1 i 1/2 filmu, reklamy są potrzebne, ale czy muszą nas tak agresywnie atakować z każdej strony? Jak produkt jest dobry to ludzie i tak go kupią, więc po co wytwarzać nadmierny hałas wokół niego?

    VA:F [1.9.20_1166]
    Rating: +2 (from 2 votes)
    • piotrekpaszk

      „Moim zdaniem nie należy sugerować się reklamami tylko samemu testować i wybrać swoje produkty. ”
      „Jak produkt jest dobry to ludzie i tak go kupią”

      Niestety tak to nie działą.
      Właśnie na tym polega siła reklamy – myślisz, że jej nie ulegasz.
      Było kiedyś takie badanie – w gazecie publikowano 5 wymyślonych słów, z różną częstotliwością. Później czytelnicy mieli wybrać, które słowa wydają im się dobre, a które złe. Okazało się, że im częściej występowało słowo tym częściej orzekali, że jest dobre.
      I tak samo z reklamą, im częściej słyszysz tym bardziej prawdopodobne jest to, że wybierzesz ten produkt.

      VA:F [1.9.20_1166]
      Rating: 0 (from 0 votes)
  4. Wystarczy dodać nową wersję polskich filtrów do adblock/ublock
    http://certyficate.it/polski-filtr-adblock/

    VA:F [1.9.20_1166]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  5. O Operze to jedna wielka ściema ……nie ma takiej możliwości, o której piszecie …..ta instrukcja jest na zasadzie kopiuj wklej …………nadal nie wiem jak zablokować te wyskakujące cholerne reklamy i inne okna

    VA:F [1.9.20_1166]
    Rating: -1 (from 1 vote)
    • Sławomir Łais

      Ten artykuł był napisany w 2010 roku, więc mogły się nieco przeglądarki zmienić. Być może teraz w Operze trzeba doinstalować jakiś dodatek.
      Mam wrażenie, że postrzegasz blog jako medium jakiejś organizacji, bo używasz liczby mnogiej „piszecie”. To jest blog jednej osoby.
      Wszystkiego dobrego.

      VN:F [1.9.20_1166]
      Rating: +1 (from 1 vote)
  6. niech wydawcy wprowadzają opłaty, tylko na tym stracą, w ich miejsce przyjdą inni darmowi, juz nie jedna gazeta internetowa się o tym przekonała.

    VA:F [1.9.20_1166]
    Rating: 0 (from 0 votes)

Dodaj komentarz