Slajdument – atrakcyjny dokument do czytania na ekranie
12 lipca 2015Pecha Kucha – szablon PowerPoint z licznikiem czasu
12 czerwca 2016Coraz bardziej popularnym medium w e-learningu i content marketing jest wideo. Jeszcze ciekawszą formą jest interaktywne wideo, które umożliwia użytkownikowi interakcję z materiałem filmowym.
Pokażę jak to działa korzystając z platformy Learning Journey, którą zbudowała moja firma. Zbudowany tam mechanizm pozwala łatwo dodawać interakcje zarówno na filmikach z youtube jak i plikach wstawionych bezpośrednio do portalu.
Dlaczego interakcje wideo?
Wstawienie interakcji pozwala oglądającemu na samodzielne decydowanie co chce zobaczyć, a co nie. Na przykład można umieścić tzw. hotspoty, czyli punkty, które po kliknięciu rozwiną się w dłuższe opisy lub umieścić kontrolkę, która pozwoli użytkownikowi przeskoczyć w inne miejsce materiału wideo.
To niewątpliwie znacząco zwiększa użyteczność i atrakcyjność materiału. Sam często oglądając jakiś materiał przeskakuję w inne jego miejsce, bo nie zawsze mi się chce oglądać go w 100%.
Poniżej kilka przykładowych interakcji. Jeśli chcesz je zobaczyć, to zapraszam na prosty filmik, w którym wstawiłem interakcje na platformie Learning Journey.
UWAGA:
Wstawione w artykule wideo nie są aktywne – jeśli chcesz zobaczyć interaktywne wideo w akcji, to zapraszam pod adres:
http://demo.learningjourney.pl/blog-resource/2752 (link otworzy się w nowej zakładce)
Tekst dodany na wideo
Mniej więcej od 10 sekundy przykładowego materiału wideo zobaczysz nałożone na wideo napisy – w tym przypadku z tłumaczeniem tekstu, który na filmie jest w języku angielskim.
Czas ich wyświetlania dobrałem tak, żeby współgrały z mówionym tekstem lektorki.
Hotspoty
W 44 sekundzie materiału wideo dodane zostały tzw. hotspoty. Czasami przez hotspoty w niektórych programach do tworzenia treści e-learning rozumie się obszary o dowolnym kształcie. W tym przypadku to są to plusiki, które można rozwinąć w dłuższy opis.
Można nadać im nazwy i rozmieścić je w dowolnym miejscu – na przykład na elementach jakiegoś urządzenia pokazywanego na wideo.
W tym przypadku skorzystałem z ustawienia, które zatrzymuje wideo na klatce, na której są te hotspoty. Nie jest to wymagane, ale chciałem, żeby film się zatrzymał, a możliwość wgłębienia się w wiedzę nie przeszła niezauważona.
Oczywiście użytkownik sam decyduje, czy odczytuje dodatkowe informacje, czy klika przycisk play, żeby oglądać dalej wideo.
Odesłanie w inne miejsce materiału wideo
Gdy dojdziesz do momentu 1:19, to wideo zatrzyma się i poprosi o decyzję czy chcesz dalej oglądać materiał, czy przeskoczyć do informacji o Learning Battle Cards.
To taki element właściwie nawigacyjny. Monika Górska, moja znajoma i jak dla mnie to guru storytellingu, zainspirowała mnie ostatnio, że można zrobić film z kilkoma alternatywnymi zakończeniami. Z tym narzędziem można to zrobić w kilka minut.
Podsumowanie
Wideo jest popularne, dobrze odbierane i dość skuteczne. Po uzbrojeniu w możliwości interakcji wydaje się bardzo silnym i nowoczesnym medium, szczególnie dla trenera, który może przygotować materiał znacznie bardziej angażujący niż „gołe” wideo (gołe – czyli bez interakcji).
1 Comment
[…] http://praktykatrenera.pl/interaktywne-wideo-do-e-learningu-i-promocji […]